Sök:

Sökresultat:

27088 Uppsatser om Resultat före skatt - Sida 1 av 1806

Redovisning av uppskjuten skatt pÄ fastigheter : En studie pÄ fastighetsbolag inom K3-regelverket

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur redovisningsansvariga pÄ företag inom fastighetsbranschen uppfattar det nya K3-regelverket vad gÀller redovisning av uppskjuten skatt som uppstÄr pÄ grund av att beskattningen Àr delvis frikopplad frÄn redovisning av fastigheter. Metod: Studien Àr av kvantitativ natur med en deduktiv ansats. Insamling av empiri har skett genom insamling av data i form av webbenkÀter och dokumentstudie. Det empiriska utfallet har sedan analyserats mot tidigare forskning och teorier. Resultat och slutsats: Resultatet visar pÄ att det finns flera förklaringsvariabler som bÄde enskilt och tillsammans pÄverkar respondenterna och hur de uppfattar redovisning av uppskjuten skatt. Förslag till framtida forskning: DÄ denna studie bygger pÄ respondenternas uppfattning rörande redovisning av uppskjuten skatt i dagslÀget kan en senare studie göras som behandlar det faktiska utfallet. LikasÄ undersöker inte denna studie alla tÀnkbara förklaringsvariabler som kan pÄverka utfallet. En ny studie kan dÀrför göras som behandlar faktorer som exempelvis företagets marknadsposition och jÀmföra utfallet frÄn ett sÄdant perspektiv..

Attityd till skatt - En kvantitativ analys av individens attityd till att undvika skatt, b?de utifr?n regelr?tta och lagbrytande scenarion

Denna vetenskapliga studie ?mnar att utforska och f?rst? de faktorer som p?verkar individens inst?llning till skatt i form av att unders?ka agerandet i hypotetiska skattescenarion d?r individen kan uppskatta sin sannolikhet att g?ra handlingar som undviker skatt. F?r att analysera sambanden mellan bland annat politiska ideologier, syn p? omf?rdelning och individuella skillnader i relation till skatteattityder har faktor- och regressionsanalyser genomf?rts. Datainsamlingen genomf?rdes genom en enk?tunders?kning med hj?lp av Qualtrics och till analysen bestod 78 deltagare.

Om sambandet mellan information och resultat

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om informationsmÀngden i ?VD har ordet? kan relateras till Ärets resultat före skatt och om informationsmÀngden har förÀndrats de senaste Ären. Studien syftar ocksÄ till att öka förstÄelsen för vilka trender som idag Äterfinns i den offentliga debatten, och vad som förvÀntas presenteras i Ärsredovisningarna.Med utgÄngspunkt i den offentliga debatten om Ärsredovisningar konstrueras en kodningsmall. Mallen bestÄr av ett antal informationskriterier, för varje informationskriterium som uppfylls i ?VD har ordet? ges det undersökta företaget ett poÀng.

Skatt pÄ finansiella transaktioner : Securities Transaction Tax: UndsÀttning eller undergÄng?

Den 1 augusti 2012 infördes en skatt pÄ finansiella transaktioner i Frankrike. Detta Àr ett av mÄnga exempel, nuvarande och i planeringsstadiet, pÄ fenomenet dÀr ekonomiska marknader belÀggs med skatt. Hur detta pÄverkar marknaden Àr vad denna uppsats Àmnar studera dÄ tidigare teori och empiri pekar Ät olika hÄll. För att uppnÄ detta syfte undersöks hur likviditeten och volatiliteten pÄverkades i anslutning till skattens införande i Frankrike. Likviditeten uppskattas genom spreaden samt handelsvolymen.

Redovisning av effektiv skatt : En kvantitativ studie av koncernerna pÄ Stockholmsbörsens Large Cap-lista

Sedan ?de? internationella ?redovisningsstandarderna ?info?rdes ?2005 ?har ?redovisningen ?av ?inkomstskatt ?blivit ?mer ?transparent. ?Fo?retagens ?omgivning ?sta?ller ?allt ?ho?gre ?krav ?pa? ?att ?intressenterna ?skall ?fo?rses ?med ?upplysningar ?ga?llande ?vad ?som ?pa?verkar ?deras ?inkomstskatt. ?Thomas ?Andersson, ?partner ?pa? ?Deloitte ?och ?verksam ?pa? ?avdelningen ?Corporate? and ?International ?Tax ?Services, ?ma?rker ?i ?sitt ?arbete ?att ?klienterna ?har ?ett ?sto?rre ?intresse ?fo?r ?effektiv ?skatt.? Betydelsen ?av ?att ?fra?mst ?a?gare ?och ?investerare ?skall ?fa? ?fullsta?ndig ?och ?anva?ndbar ?information? om ?fo?retagens ?effektiva ?skatt? har? gjort ?att? fo?rfattarna ?fa?tt ?i ?uppdrag ?av ?Thomas ?Andersson ?att ?underso?ka? hur ?Sveriges ?sto?rsta ?koncerner ?redovisar ?sin ?effektiva ?skatt.Fo?rfattarna har ?formulerat ?fo?ljande ?forskningsfra?gor ?fo?r ?denna ?studie: ?Hur ?redovisar ?Sveriges ?sto?rsta ?koncerner ?sin ?effektiva ?skatt? ?Finns ?det ?na?gra? samband? mellan? den? effektiva ?skattens ?storlek ?och ?antalet ?uppfyllda ?underso?kningspunkter? Syftet? med ?denna ?studie ?a?r ?att ?identifiera ?hur ?Sveriges ?sto?rsta ?koncerner ?redovisar ?sin ?effektiva ?skatt ?samt ?att ?urskilja ?vilka? skillnader ?som ?finns ?mellan ?koncernernas ?redovisning.

RÀttsÀkerhet för demenssjuka inom Àldreomsorgen

Vid utsÀndning av personal Àr det vanligt att arbetsgivare anvÀnder sig av nettolöneavtal för att undvika att personalen sÀger nej till en utsÀndning av ekonomiska skÀl. Genom att garanteras en nettolön blir skattesatsen i det land som utsÀndningen sker till betydelselös för den utsÀnde. Detta beroende pÄ att den utsÀnde fÄr det belopp den har blivit lovad och inte mer eller mindre oavsett vilket land personen sÀnds ut till. NÀr arbetsgivaren Ätar sig att betala den skatt som belöper pÄ inkomsten uppkommer en skatteförmÄn i form av fri skatt.Syftet med uppsatsen Àr att klargöra rÀttslÀget nÀr det gÀller förmÄn av fri skatt. Eftersom utrycklig reglering i lag saknas inleds uppsatsen med de allmÀnna principer som styr svensk skatterÀtt.

Nettolöneavtal - vad innebĂ€r RÅ 2010 ref 15 för bruttolöneberĂ€kningen vid nettolöneavtal?

Vid utsÀndning av personal Àr det vanligt att arbetsgivare anvÀnder sig av nettolöneavtal för att undvika att personalen sÀger nej till en utsÀndning av ekonomiska skÀl. Genom att garanteras en nettolön blir skattesatsen i det land som utsÀndningen sker till betydelselös för den utsÀnde. Detta beroende pÄ att den utsÀnde fÄr det belopp den har blivit lovad och inte mer eller mindre oavsett vilket land personen sÀnds ut till. NÀr arbetsgivaren Ätar sig att betala den skatt som belöper pÄ inkomsten uppkommer en skatteförmÄn i form av fri skatt.Syftet med uppsatsen Àr att klargöra rÀttslÀget nÀr det gÀller förmÄn av fri skatt. Eftersom utrycklig reglering i lag saknas inleds uppsatsen med de allmÀnna principer som styr svensk skatterÀtt.

FörvÀrv av egna aktier, till vems nytta och i vilket syfte? En problematisering av förvÀrv av egna aktier i ljuset av lagÀndringen i 19 kap 15 § ABL

Vid utsÀndning av personal Àr det vanligt att arbetsgivare anvÀnder sig av nettolöneavtal för att undvika att personalen sÀger nej till en utsÀndning av ekonomiska skÀl. Genom att garanteras en nettolön blir skattesatsen i det land som utsÀndningen sker till betydelselös för den utsÀnde. Detta beroende pÄ att den utsÀnde fÄr det belopp den har blivit lovad och inte mer eller mindre oavsett vilket land personen sÀnds ut till. NÀr arbetsgivaren Ätar sig att betala den skatt som belöper pÄ inkomsten uppkommer en skatteförmÄn i form av fri skatt.Syftet med uppsatsen Àr att klargöra rÀttslÀget nÀr det gÀller förmÄn av fri skatt. Eftersom utrycklig reglering i lag saknas inleds uppsatsen med de allmÀnna principer som styr svensk skatterÀtt.

I jakten pÄ kÀllorna vid överskridande av miljökvalitetsnormer. Storviltsjakt eller duvskytte?

Uppsatsen behandlar företrÀdaransvaret i skattebetalningslagen. Enligt dessa regler kan en företrÀdare för en juridisk person bli personligt betalningsansvarig för det fall den juridiska personen inte betalar in sina skatter korrekt. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr att undersöka huruvida det Àr nödvÀndigt med sÀrskilda regler för icke inbetald skatt eller om det Àr tillrÀckligt med de ansvarsregler som finns inom aktiebolagsrÀtten. Uppsatsen redogör för hur företrÀdaransvaret ser ut i svensk rÀtt idag men gÄr Àven igenom de motiv som ligger bakom bestÀmmelserna samt hur det har utvecklats över tid. HÀrutöver utreds vilka andra möjligheter staten har att fÄ betalt för upplupen skatt.

Det finns ingenting bÀttre Àn att lÀsa en jÀttebra bok : Elevers attityder till lÀsning i Är 9

Sedan ?de? internationella ?redovisningsstandarderna ?info?rdes ?2005 ?har ?redovisningen ?av ?inkomstskatt ?blivit ?mer ?transparent. ?Fo?retagens ?omgivning ?sta?ller ?allt ?ho?gre ?krav ?pa? ?att ?intressenterna ?skall ?fo?rses ?med ?upplysningar ?ga?llande ?vad ?som ?pa?verkar ?deras ?inkomstskatt. ?Thomas ?Andersson, ?partner ?pa? ?Deloitte ?och ?verksam ?pa? ?avdelningen ?Corporate? and ?International ?Tax ?Services, ?ma?rker ?i ?sitt ?arbete ?att ?klienterna ?har ?ett ?sto?rre ?intresse ?fo?r ?effektiv ?skatt.? Betydelsen ?av ?att ?fra?mst ?a?gare ?och ?investerare ?skall ?fa? ?fullsta?ndig ?och ?anva?ndbar ?information? om ?fo?retagens ?effektiva ?skatt? har? gjort ?att? fo?rfattarna ?fa?tt ?i ?uppdrag ?av ?Thomas ?Andersson ?att ?underso?ka? hur ?Sveriges ?sto?rsta ?koncerner ?redovisar ?sin ?effektiva ?skatt.Fo?rfattarna har ?formulerat ?fo?ljande ?forskningsfra?gor ?fo?r ?denna ?studie: ?Hur ?redovisar ?Sveriges ?sto?rsta ?koncerner ?sin ?effektiva ?skatt? ?Finns ?det ?na?gra? samband? mellan? den? effektiva ?skattens ?storlek ?och ?antalet ?uppfyllda ?underso?kningspunkter? Syftet? med ?denna ?studie ?a?r ?att ?identifiera ?hur ?Sveriges ?sto?rsta ?koncerner ?redovisar ?sin ?effektiva ?skatt ?samt ?att ?urskilja ?vilka? skillnader ?som ?finns ?mellan ?koncernernas ?redovisning.

RÀttsvetenskaplig, lagteknisk och praktisk problematisering av det förstÀrkta straffskyddet i 17:2 BrB och av ÀrekrÀnkningsbrotten mot offentliga funktionÀrer

Uppsatsen behandlar företrÀdaransvaret i skattebetalningslagen. Enligt dessa regler kan en företrÀdare för en juridisk person bli personligt betalningsansvarig för det fall den juridiska personen inte betalar in sina skatter korrekt. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr att undersöka huruvida det Àr nödvÀndigt med sÀrskilda regler för icke inbetald skatt eller om det Àr tillrÀckligt med de ansvarsregler som finns inom aktiebolagsrÀtten. Uppsatsen redogör för hur företrÀdaransvaret ser ut i svensk rÀtt idag men gÄr Àven igenom de motiv som ligger bakom bestÀmmelserna samt hur det har utvecklats över tid. HÀrutöver utreds vilka andra möjligheter staten har att fÄ betalt för upplupen skatt.

FöretrÀdaransvaret i SBL- En befogad inskrÀnkning i den aktiebolagsrÀttsliga grundprincipen om frihet frÄn personligt betalningsansvar?

Uppsatsen behandlar företrÀdaransvaret i skattebetalningslagen. Enligt dessa regler kan en företrÀdare för en juridisk person bli personligt betalningsansvarig för det fall den juridiska personen inte betalar in sina skatter korrekt. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr att undersöka huruvida det Àr nödvÀndigt med sÀrskilda regler för icke inbetald skatt eller om det Àr tillrÀckligt med de ansvarsregler som finns inom aktiebolagsrÀtten. Uppsatsen redogör för hur företrÀdaransvaret ser ut i svensk rÀtt idag men gÄr Àven igenom de motiv som ligger bakom bestÀmmelserna samt hur det har utvecklats över tid. HÀrutöver utreds vilka andra möjligheter staten har att fÄ betalt för upplupen skatt.

ÅtgĂ€rder mot skatteflykt och en sĂ€rskild studie av "handelsbolagslösningen"

FrÄgor som rör skatteflykt eller förfaranden dÀr skatt undandras har sedan lÀnge varit ett problem. Det har visat sig vara svÄrt att pÄ ett effektivt sÀtt komma tillrÀtta med problemet genom att införa lagstiftning som hindrar kÀnda förfaranden dÀr skatt undandras. De skattskyldiga kan anpassa sig med metoder för att kringgÄ Àven denna stopplagstiftning och lagstiftaren ligger alltid ett steg efter. För att motverka problemet med skatteflykt kan man i ett rÀttssystem istÀllet anvÀnda sig antingen av en i praxis utarbetad metod eller en sÀrskild lagstiftad generalklausul. I svensk rÀtt har vi sedan 1980-talet i olika skepnader haft en lagstiftad generalklausul mot skatteflykt.

Lag (1989 : 479) om ersÀttning för kostnader i Àrende och mÄl om skatt m m

Denna uppsats behandlar tillÀmpningen av lagen (1989:479) om ersÀttning förkostnader i Àrenden och mÄl om skatt, mm. Uppsatsens syfte Àr mot bakgrund avregelverket i ersÀttningslagen, förarbetsuttalandena samt tillÀmpningen analyseravilka kostnader som ersatts i Àrenden och mÄl om skatt. Vi har huvudsakligenkoncentrerat oss pÄ frÄgestÀllningen: Vilka kostnader ersÀtts i Àrenden och mÄl omskatt? Av Älder gÀller regeln i svensk rÀtt att en enskild sjÀlv svarar för sina kostnaderi förvaltningsÀrenden. Denna regel gÀller alltjÀmt i ordinÀra skattetvister infördomstol.

Finns det blockpolitiska skillnader i kommunal skattepolitik?

Med denna uppsats har vi försökt modellera sannolikheten för förÀndringar i den kommunala skattenivÄn i svenska kommuner givet deras politiska styre, som Àr kodade enligt definition av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Genom att göra det försöker vi fÄ svar pÄ frÄgan om det finns blockpolitiska skillnader i kommunal skattepolitik. Genom att kombinera SKL:s klassificering av kommunala politiska styren 2002-2006 med 2006-2010 har vi skapat sÄ kallade maktskifteskategorier, som vi sedan anvÀnder som kategoriska variabler nÀr vi modellerar sannolikheten för olika förÀndringar i de kommunala skattenivÄerna. För att i viss mÄn renodla politikens inflytande och skilja det frÄn andra strukturer som kan tÀnkas pÄverka skattenivÄn har vi skapat variabler som vi kallar för kontrollvariabler. Dessa försöker spegla strukturella förutsÀttningar för den kommunala ekonomin.

1 NĂ€sta sida ->